Menu główne
Menu
Reklama
Treść
Kontrola segregacji odpadów komunalnych
System gospodarowania odpadami komunalnymi w naszej gminie funkcjonuje już od 2012 roku, mimo to nadal nie wszyscy wiemy jak lub też nie chcemy właściwie postępować z odpadami. W związku z powyższym, by pomóc niektórym z Państwa wdrożyć się w zasady systemu, a także by realizować obowiązek ustawowy rozpoczynamy kontrole w zakresie przestrzegania przez mieszkańców zasad segregacji odpadów.
Pracownicy firmy odbierającej odpady oraz urzędnicy będą weryfikować jakość segregacji, sprawdzając zawartość worków
i pojemników, a nieprawidłowości sygnalizować odpowiednią naklejką. Naklejki w kolorze żółtym i pomarańczowym to informacja, że brak prawidłowo posegregowanych odpadów stwierdzono dla danej nieruchomości pierwszy raz, natomiast naklejka czerwona umieszczona na pojemniku/worku oznacza, że niewłaściwe postępowanie z odpadami ma miejsce po raz drugi i jest to podstawa do wszczęcia postępowania w sprawie określenia wysokości opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi za miesiąc lub miesiące, w których nie dopełniono obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
żółta naklejka:
- nieprawidłowa segregacja w oznaczonym pojemniku/worku, stwierdzona po raz pierwszy,
- odpady w oznaczonym pojemniku/worku należy prawidłowo posegregować,
- odbiór właściwie posegregowanych odpadów nastąpi przy najbliższym harmonogramowym odbiorze
pomarańczowa naklejka:
- w oznaczonym pojemniku/worku znajdują się odpady niepodlegające odbiorowi sprzed posesji,
- odbiór odpadów po powiadomieniu Urzędu (nr tel. na naklejce) o usunięciu odpadów z oznaczonego pojemnika/worka, w najbliższym harmonogramowym terminie
czerwona naklejka:
- nieprawidłowa segregacja w oznaczonym pojemniku/worku, stwierdzona po raz drugi,
- oznaczone odpady zostaną odebrane jako zmieszane podczas najbliższego odbioru,
- podstawa do wszczęcia postępowania administracyjnego skutkującego nałożeniem opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
- opłata podwyższona to czterokrotność obowiązującej miesięcznej stawki czyli 4 x 33,00 zł = 132,00 zł od osoby
Przypominamy:
- selektywna zbiórka odpadów komunalnych jest obowiązkowa dla wszystkich właścicieli nieruchomości,
- do pojemników na odpady zmieszane nie należy wrzucać odpadów, które podlegają selektywnej zbiórce tj. papier, plastik, szkło, metal, przeterminowane leki, chemikalia, zużyte baterie, zużyty sprzęt RTV i AGD, odpady budowlane, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpady ulegające biodegradacji,
- odpady surowcowe (papier, tworzywa sztuczne, metal, szkło) oraz odpady biodegradowalne kuchenne, należy gromadzić w dedykowanych workach/pojemnikach, zgodnie z ich przeznaczeniem, mieszanie poszczególnych frakcji (np. papieru z plastikiem) jest niewłaściwe,
- odpady biodegradowalne ogrodowe umieszczamy we własnych workach, drobne gałęzie można przekazywać w związanych snopkach,
- odpady niepodlegające odbiorowi sprzed posesji przekazujemy do PSZOK (odpady budowlane, zużyte baterie, zużyty elektrosprzęt, przeterminowane leki, chemikalia, opony, odpady wielkogabarytowe),
- odpady inne niż komunalne należy przekazać odpłatnie, poza systemem, uprawnionemu przedsiębiorcy (np. części samochodowe).
Prawidłowa segregacja ma wpływ na zmniejszenie ilości odpadów zmieszanych, co przekłada się na obniżenie ponoszonych kosztów, a także umożliwia gminie osiągnięcie wymaganych, rocznych poziomów recyklingu i ograniczenia masy składowanych odpadów komunalnych. Pamiętajmy również o tym, by generować jak najmniej odpadów poprzez przemyślane zakupy, dając odpadom drugie życie a bioodpady zagospodarowując w przydomowym kompostowniku.