Menu główne
Menu
Reklama
Treść
Pamiętajmy o ogrodach... Konkurs na najładniejszy ogród w Truskawiu zakończony!
Konkurs na najładniejszy ogród w Truskawiu rozstrzygnięty. Dzięki życzliwości redakcji Listów do Sąsiada mogliśmy informować Państwa o jego przebiegu i naszych – Komisji Konkursowej wrażeniach z wizyt w ogrodach zgłoszonych do konkursu.
Informując dziś o rezultatach konkursu chciałbym przypomnieć, że jego organizatorami są Rada Sołecka naszej wsi oraz Pani Sołtys . Od samego początku nasza inicjatywa otrzymała mocne wsparcie od Pani Wójt, która przyjęła patronat nad konkursem. Praktycznym jego wyrazem jest udział w pracach Komisji Konkursowej Pana Wice Wójta oraz organizacyjna pomoc Urzędu Gminy na każdym etapie prowadzenia konkursu a także ufundowanie przez Gminę cennych nagród dla jego uczestników.
Wsparcie otrzymaliśmy także od Dyrekcji Kampinoskiego Parku Narodowego. Jego przedstawiciele w Komisji Konkursowej swoją encyklopedyczną wiedzą z zakresu botaniki i oraz środowisk roślinnych Kampinoskiego Parku Narodowego znacząco wzmocnili ,,merytoryczną stronę” pracy Komisji.
Traktowaliśmy nasz konkurs jako jedną z form aktywności RS, służącą integrowaniu naszej wiejskiej Społeczności, budowaniu relacji sąsiedzkich oraz ,,upiększaniu” naszej Małej Ojczyzny.
Ponieważ konkurs został ogłoszony na wiosnę w okresie ,,pierwszego etapu” pandemii z niepokojem oczekiwaliśmy czy będą chętni do udziału w nim. Dlatego też z dużą satysfakcją odnotowaliśmy zgłoszenie do konkursu ,,aż” 19 ogrodów .
Jako Komisja mieliśmy bardzo trudny ,,orzech do zgryzienia” aby przypisać miejsca klasyfikacji ogrodów zgodnie z zapisami regulaminu Konkursu. Nasza trudność wiązała się z faktem, iż wszystkie ogrody zgłoszone do konkursu mają swój ,,indywidualny urok” i jednocześnie podczas każdej z naszych wizyt obserwowaliśmy z jak wielką pasją są one pielęgnowane przez ich Gospodarzy. Możemy chyba bez przesady powiedzieć, że stanowią one dla nich drugie, ,,kolorowe domy”.
Aby zachować możliwie pełen obiektywizm naszych decyzji zaproponowaliśmy ( i zrealizowaliśmy) trzy wizyty Komisji w ogrodach: ,,wiosenną”, ,,letnią” oraz ,,jesienną”. Z tych wizyt każdy z członków Komisji sporządzał indywidualny ,,arkusz ocen” a następnie na posiedzeniu Komisji (po zakończeniu kolejnej wizytacji) dokonywaliśmy wspólnej oceny każdego z ogrodów. Ocena łączna każdego z ogrodów powiązana z klasyfikacją i przypisaniem nagród została dokonana na ostatnim posiedzeniu Komisji. Wszystkie posiedzenia Komisji Konkursowej protokołowaliśmy.
Problemem, jaki mieliśmy jako Komisja do ,,pokonania” było również to, iż duża grupa ogrodów zgłoszonych do konkursu w niewielkim stopniu różniła się od siebie a realizując regulamin konkursu należało wybrać ogrody do miejsc ,,na podium” w obu kategoriach konkursowych oraz ocenić ogrody ,,pozostałe”. Nie obyło się bez gorących dyskusji i głosowania. Próbując sprostać wszystkim opisanym dylematom, Komisja Konkursowa postanowiła wyłonić Laureatów w obu konkursowych kategoriach na miejsca na ,,podium”. Zaś pozostałym Laureatom konkursu Komisja postanowiła przyznać, jednolite wyróżnienia bez określania miejsca. Naszym zdaniem nie tyle określenie ,,kolejności” miejsc prezentowanych w konkursie ogrodów było istotne . Istotniejszym jest chyba wola uczestnictwa Mieszkańców w tej lub podobnych inicjatywach.
Jak pisałem wcześniej - zarówno w czasie wizytowania ogrodów, jak i podczas ich oceniania szczególnie pomogli przedstawiciele Komisji z Kampinoskiego Parku Narodowego - Ania Kębłowska i Wojtek Różański. Potrafili oni bezbłędnie rozpoznać kwiaty, drzewa oraz inne rośliny występujące w ogrodach, poinformować nas czy są to gatunki ,,rodzime” i pożądane w naszym środowisku czy też ,,obce” a co gorsza ,,inwazyjne”, czyli negatywnie wpływające na występujące na naszym terenie gatunki. Sugestii Ani i Wojtka chętnie wysłuchiwali także właściciele ocenianych ogrodów. Wielu z nich zwraca się do nich z prośbą o porady ,,poza konkursem”.
Chciałbym także z przyjemnością skonstatować fakt, iż podczas każdej z wizyt w ogrodach nasza Komisja spotykała się z dużą sympatią ze strony ich Właścicieli. Możemy chyba powiedzieć, że zaprzyjaźniliśmy się z Gospodarzami ogrodów.
Zgodnie z regulaminem konkursu dla jego Laureatów przewidzieliśmy nagrody i upominki. I tu również chciałbym z wielką satysfakcją poinformować, iż udało nam się uzyskać hojne wsparcie, zarówno finansowe, jak i w postaci nagród rzeczowych od Patronów naszego Konkursu oraz jego Sponsorów – firm które mają siedzibę na terenie naszej Gminy. Jesteśmy Wszystkim bardzo wdzięczni, gdyż dzięki Ich szczodrobliwości wszyscy uczestnicy konkursu otrzymają naprawdę cenne nagrody.
Planowaliśmy pod koniec roku zorganizować w Centrum Kultury Izabelin podsumowanie naszego konkursu i wspólnie z jego Promotorami oraz Sponsorami wręczyć jego wszystkim Laureatom nagrody. Niestety sytuacja zdrowotna nie pozwoliła nam na realizację tego planu. Zamierzamy takie podsumowanie zorganizować w pierwszych miesiącach Nowego Roku – tak szybko, jak będzie to możliwe. Dzisiaj chcemy przedstawić Państwu Laureatów konkursu oraz poinformować o przyznanych im nagrodach. Chcemy także zaprezentować Państwu naszych Sponsorów, dzięki którym moglibyśmy wszystkich Uczestników konkursu obdarować tak cennymi nagrodami.
Na koniec chciałbym w imieniu Komisji Konkursowej serdecznie podziękować wszystkim Uczestnikom konkursu za udział w tej inicjatywie oraz bardzo miłą i efektywną współpracę. Serdecznie dziękuję również Patronom i Sponsorom za pomoc przy organizacji konkursu oraz cenne nagrody.
Mamy nadzieję, że wspólnie ze wszystkimi członkami naszej Komisji będziemy mogli te podziękowania dla Państwa przekazać osobiście, podczas uroczystości podsumowania Konkursu w naszym Centrum Kultury.
W imieniu Komisji Konkursowej
Tadeusz Rzeszutek