Menu główne
Menu
Reklama
Treść
Budowa ścieżki rowerowej w Gminie Izabelin w pytaniach i odpowiedziach
W związku z licznymi pytaniami oraz pojawiającymi się niewłaściwymi i nieuzasadnionymi teoriami dotyczącymi projektu budowy ścieżek rowerowych za zasadne uznaliśmy udzielenie odpowiedzi na najczęściej pojawiające się z nich.
1. Jaki jest zakres przedmiotowy projektu budowy ścieżek rowerowych w gminie Izabelin i gdzie można go zobaczyć?
Trasa drogi rowerowej na ul. 3 Maja przebiegać będzie od skrzyżowania z ul. Estrady w Mościskach do starej pętli w Truskawiu. Na wysokości przejścia dla pieszych przy ul. Partyzantów w Laskach dowiąże się ona do istniejącego ciągu pieszo-rowerowego kończącego się przy ul. Tetmajera. Droga rowerowa wzdłuż ul. Sierakowskiej będzie przebiegać od ul. 3 Maja do ul. Chodkiewicza. Projekt dostępny jest na stronie internetowej naszej gminy ( www.gmina.izabelin.pl) w zakładce „ Inwestycje” – rok 2017.
2. Dlaczego gmina buduje teraz ścieżki rowerowe?
Ze względu na rosnący ruch rowerowy w gminie i związane z tym zapotrzebowanie społeczne na ścieżki rowerowe, w 2015 roku zdecydowano o sporządzeniu projektu ich wykonania pozyskując na ten cel dofinansowanie w wysokości ok. 79% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013, projekt „Programowanie Rozwoju Obszaru Metropolitalnego Warszawy – PROM”.
W 2016 r. został ogłoszony konkurs RPMA.04.03.02-IP.01-14-009/16, „Działanie 4.3 Redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza Poddziałanie 4.3.2 Mobilność miejska w ramach ZIT- typ projektów - Rozwój zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej - ZIT- Ścieżki i infrastruktura rowerowa” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020, w którym gmina Izabelin wzięła udział. Projekt „Budowa dróg rowerowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą w gminie Izabelin” otrzymał dofinansowanie w ramach ww. konkursu w kwocie 4 199 999,32 zł w 2017 roku.
Pierwotny przebieg trasy dla rowerów omijał centrum Izabelina C i biegł ulicami ul. Krasińskiego, ul. Rynkową i ul. Langiewicza. Dnia 06.05.2015r. wpłynęła petycja mieszkańców gminy Izabelin, aby ruch rowerowy poprowadzić ul. 3 Maja, gdyż jest to najbardziej wykorzystywana przez rowerzystów oś komunikacji. Mając na uwadze istniejące natężenie ruchu na ul. Krasińskiego, które nie wymagało i nie uzasadniało budowy trasy rowerowej przyjęto wnioskowane rozwiązanie. Zmieniono także przebieg ścieżki w Laskach z południowej na północną stronę drogi 3 Maja oraz skrócono – ze względu na zbyt wąskie linie rozgraniczające ul. 3 Maja na tym odcinku, uniemożliwiające usytuowanie drogi rowerowej i chodnika, przy stosunkowo małym natężeniem ruchu– zasięg ścieżki w Truskawiu kończąc ją przy tzw. starej pętli. Pomimo starań nie udało się przekonać Warszawy – zbyt wąska ul. Arkuszowa -do połączenia ścieżek rowerowych Warszawy i Izabelina u zbiegu Estrady i 3 Maja w Mościskach.
3. Dlaczego nie zrobiono ścieżki przy okazji przebudowy 3 Maja 3-4 lata temu?
Przy przebudowie ul. 3 Maja w 2014 gmina i Powiat Warszawski Zachodni nie posiadał wystarczająco dużo funduszy, by łącznie z wymianą nawierzchni jezdni, budową kanalizacji deszczowej i chodników dodatkowo wykonać ścieżki rowerowe. W tym okresie wiadomo już było o planowanym 80% dofinansowaniu budowy dróg rowerowych w ramach programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014–2020 i gmina Izabelin zdecydowała się – i skutecznie to zrealizowała – by skorzystać z tej możliwości.
4. Do kiedy będzie trwała budowa ścieżki rowerowej? Jaki jest harmonogram?
Termin zakończenia prac budowlanych związanych z budową dróg rowerowych na terenie naszej gminy upływa zgodnie z aktualnym brzmieniem umowy w dniu 30 czerwca 2018 r. Inwestycję realizuje konsorcjum firm: GRANAR Sp. z o.o. (Lider), INVEST AG Sp. z o.o. oraz ZRD Sp. z o.o. Ze względu na konieczność wyłączenia z ruchu dla samochodów osobowych i ciężarowych przebudowywanego odcinka drogi 3 Maja ( pomiędzy ul. Słoneczną a ul. Szymanowskiego w Laskach) na okres do 2 miesięcy, zdecydowano by tę cześć zadania zrealizować w wakacje, gdy ruch jest najmniejszy i w związku z tym zakończenie realizacji zadania zostało przesunięte na dzień 31 sierpnia 2018 r.
5. Czy prawdą jest, że odcinek drogi 3 Maja w Laskach (Słoneczna – Szymanowskiego) podczas przebudowy będzie wyłączony całkowicie z ruchu? Jakie są planowane objazdy?
Czasowa organizacja ruchu dla odcinka drogi 3 Maja w Laskach (Słoneczna – Szymanowskiego) przewiduje na okres przebudowy jezdni ograniczenie ruchu wyłącznie do wahadłowego ruchu komunikacji miejskiej i docelowego dojazdu do posesji przy ul. 3 Maja. Objazd dla pozostałych pojazdów odbywać będzie się drogami powiatowymi i wojewódzkimi.
6. Osoby niewidome tracą orientację w rejonie przebudowy.
Każda inwestycja budowlana, która wiąże się z koniecznością zajęcia pasa drogowego i prowadzeniem robót budowlanych wpływających na ruch drogowy, wymaga wystąpienia do zarządcy drogi z wnioskiem o zezwolenie na zajęcie pasa drogowego oraz opracowania i uzyskania zatwierdzenia projektu tymczasowej organizacji ruchu na czas prowadzonych robót budowlanych.
Zarządcą odcinka ul. 3 Maja na terenie wsi Laski aż do ulicy W. Sikorskiego w Mościskach - na którym prowadzone są obecne prace budowlane - jest Zarząd Dróg Powiatowych w Ożarowie Mazowieckim. Projekt czasowej organizacji ruchu dla przedmiotowego odcinka drogi został zatwierdzony przez ww. instytucję oraz otrzymał pozytywną opinię Komendanta Powiatowego Policji w Starych Babicach.
Cała inwestycja prowadzona jest pod ścisłą kontrolą Zarządu Dróg Powiatowych w Ożarowie Mazowieckim oraz Gminy Izabelin będącej inwestorem. Przejściowe utrudnienia w korzystaniu z drogi, chodników, czy poboczy wynikające z prowadzonej budowy ścieżki rowerowej mogą się jednak zdarzać, ale powinny mieścić się w zakresie dozwolonym w tymczasowej organizacji ruchu i innych przepisach.
Wykonawca poinformował Zarząd TONO o planowanej inwestycji i przydzielił swym pracownikom obowiązek pomocy niewidomym przy przechodzeniu przez teren budowy.
7. Dlaczego na znacznej części ścieżki rowerowej jest układana kostka. Nawierzchnia asfaltowa jest uznawana za bardziej przyjazną przez większość rowerzystów.
Nawierzchnia asfaltowa ścieżek rowerowych zaprojektowana i realizowana jest na odcinkach pomiędzy Laskami i Izabelinem oraz Izabelinem i Truskawiem. W miejscach, gdzie trasa dla rowerów przebiega nad wbudowaną w podbudowę drogi infrastrukturą techniczną, przewiduje się wykonanie jej nawierzchni z kostki bezfazowej, by zapewnić niskokosztowy dostęp na wypadek awarii czy modernizacji, bez konieczności niszczenia nawierzchni.
8. Dlaczego w projekcie budowy ścieżki rowerowej nie ma przystanku Sikorskiego w Mościskach? Mieszkańcy Mościsk tyle lat o niego walczyli.
Projektowany przystanek w Mościskach (Sikorskiego) usytuowany będzie w niewielkiej odległości od obecnego przystanku. Ze względu na brak w momencie składania wniosku o dofinansowanie wymaganych zgód na jego przesunięcie nie mógł zostać ujęty w projekcie.
9. Dlaczego zebry przejść dla pieszych wiodą donikąd?
W związku z realizacją zadania, przeprojektowano na nowo zagospodarowanie pasa drogowego ul. 3 Maja i ul. Sierakowskiej, a co za tym idzie, wymagana była aktualizowana stałej organizacji ruchu. W ramach prowadzonej inwestycji ulegają zmianie lokalizacje niektórych przejść dla pieszych, zmieniane i dostawiane są nowe znaki drogowe informujące o przebiegu i zasadach poruszania się samodzielnymi ciągami pieszymi i rowerowymi oraz współdzielonymi ciągami pieszo-rowerowymi, przebudowywane są zjazdy do nieruchomości położonych wzdłuż prowadzonej inwestycji, zjazdy i wjazdy na ścieżkę rowerową, modyfikowane są miejsca parkingowe, usuwane są kolizje z infrastrukturą energetyczną i teletechniczną. Z chwilą zakończenia realizacji projektu – zgodnie z zatwierdzonym projektem stałej organizacji ruchu – zebr wiodących przejściowo donikąd nie będzie.
10. Dlaczego słupki z rozkładami jazdy ZTM zostały wbudowane przy przystankach w środek nowo zbudowanej ścieżki rowerowej?Czy przy każdym przystanku trzeba będzie zsiadać z roweru (problem przystanku Wierzbowa w Mościskach).
Za osadzanie słupków z rozkładami jazdy autobusów odpowiedzialny jest ZTM, do którego problem został zgłoszony z prośbą o przesunięcie słupków poza krawędź ścieżki rowerowej. W zakresie przystanku Wierzbowa trwa odrębne postępowanie celem poprowadzenie ciągu pieszo-rowerowego przez peron przystanku.
11. Dlaczego występują zwężenia, łuki i łączenia ścieżki z chodnikiem dla pieszych (np. przy Sierakowskiej)?
Przewężenia i łączenia w ciąg pieszo-rowerowy ścieżki rowerowej i chodnika przy drodze powiatowej Sierakowska są wynikiem braku prawa do dysponowania częścią pasa drogowego przez Zarząd Dróg Powiatowych. Do chwili złożenia końcowego projektu budowy ścieżki nie zostały uregulowane sprawy własnościowe kilku fragmentów prywatnych działek, wskazanych w planie miejscowym pod drogę.
12. Dlaczego występują nierówności na ścieżce – nierówno ułożona kostka i wysokie krawężniki przy przejazdach przez skrzyżowania ? Bardzo odczuwalne dla rowerzystów są przejazdy przez wjazdy do posesji?
Na obecnym etapie trwają jeszcze prace budowlane i żadna z wybudowanych dróg rowerowych nie przeszła odbioru technicznego. Wszystkie nierówności przy przejazdach przez skrzyżowania zostaną usunięte. Zarządcą dróg, na których zostały już wybudowane drogi rowerowe jest Zarząd Dróg Powiatowych w Ożarowie Mazowieckim, który nie wyraził zgody na poprowadzenie wypoziomowanych ścieżek rowerowych bez obniżeń i przewyższeń przy wjazdach na posesje. Swoją decyzję tłumaczył względami bezpieczeństwa.
13. Dlaczego likwiduje się miejsca parkingowe naprzeciwko Przedszkola w Laskach?
Ze względu na brak miejsca w liniach rozgraniczających drogi, na odcinku ul. 3 Maja w Laskach (w okolicach przedszkola), wystąpiła konieczność likwidacji miejsc postojowych na wspomnianym odcinku. Rozmowy z właścicielami działek, w celu wydzierżawienia przez gminę terenu pod parking, nie przyniosły efektu. W celu zapewnienia miejsca do parkowania gmina wydzierżawiła miejsce pod parking przy ul. Wolffa na 21-26 miejsc postojowych. Jednocześnie należy zaznaczyć, że po zakończeniu zadania połączenia ul. Klaudyńskiej i ul. Łąkowej teren za placykiem przedszkolnym zostanie uporządkowany i podjęte zostaną działania zmierzające do wygospodarowania dodatkowych miejsc parkingowych. Analizowana jest również możliwość powiększenia i trwałego zagospodarowania parkingu przy ul. ks. Wolffa oraz pozostałego terenu dz. nr ew. 1760/14 w Laskach, celem wykorzystania na cele publiczne. Trwają także negocjacje z właścicielami działek znajdujących się po północnej stronie ul. 3 Maja w pobliżu przedszkola celem pozyskania dodatkowego terenu pod miejsca parkingowe.
14. Dlaczego w ramach projektu budowy ścieżek buduje się chodnik w Laskach na odcinku od Słonecznej do Szymanowskiego?
Przy realizacji zadania budowy ścieżek rowerowych na odcinku 3 Maja pomiędzy ul. Słoneczną a ul. Szymanowskiego w Laskach niezbędna okazała się przebudowa jezdni i poszerzenia jej o 2 jednokierunkowe pasy drogi rowerowej. W związku z dużą ilością obiektów użyteczności publicznej i gęstą zabudową mieszkaniową oraz znacznym natężeniem ruchu samochodowego gmina zdecydowała o wybudowaniu chodnika po południowej stronie ul. 3 Maja na wspomnianym odcinku celem podniesienia bezpieczeństwa mieszkańców. Inwestycja w połowie finansowana będzie przez Powiat Warszawski Zachodni.
15. Dlaczego ścieżka w Laskach po stronie południowej 3 Maja urywa się przy Szymanowskiego?
Na obecnym etapie realizacji projektu przewidziany jest przejazd dla rowerów przy ul. Szymanowskiego z południowej na północną stronę drogi - ul. 3 Maja, który będzie łączył projektowaną drogę rowerową z istniejącym ciągiem pieszo-rowerowym po jej stronie północnej. Planowana jest także budowa drogi rowerowej po południowej stronie ul. 3 Maja na odcinku od ul. Szymanowskiego do ul. Wojska Polskiego w Izabelinie C w ramach jej przebudowy. Zadanie miało zostać zrealizowane we współpracy z Zarządem Dróg Powiatowych, ale na ogłoszony dla jego realizacji przetarg nie wpłynęła żadna oferta. Decyzją starosty warszawskiego zachodniego odcinek ten zostanie wykonany w późniejszym terminie. W wyniku zawężenia projektu przez powiat ZDP ogłosiło przetarg wyłącznie na przebudowę ul. Sienkiewicza.
16. Dlaczego nie jest realizowany od razu II etap? Kiedy II etap budowy ścieżek będzie realizowany?
Drugi etap budowy ścieżek rowerowych po południowej stronie ul. 3 Maja w Hornówku będzie realizowany, gdy pozyskane zostaną odpowiednie fundusze na jego realizację. Wymogi konkursu, na podstawie, którego prowadzona jest obecnie budowa dróg rowerowych uniemożliwiły włączenie tego etapu do wniosku o dofinansowanie.
17. Jak będzie wyglądał bezpieczny dojazd rowerem do szkoły w Izabelinie przy 3 Maja 49?
Na obecnym etapie zaprojektowane zostały drogi rowerowe łączące starą pętlę w Truskawiu z ul. Estrady w Mościskach oraz ul. Chodkiewicza z ul. 3 Maja w Izabelinie. Ułatwi to dojazd dzieci do szkół. Ze względów bezpieczeństwa nie zdecydowano się na przejazdy rowerowe dla dzieci w okolicach szkół. Po konsultacjach ze specjalistami ruchu drogowego z ZDP ustalono, że przy obecnym zagospodarowaniu ul. 3 Maja bezpieczniej jest, gdy dzieci zobowiązane są do zejścia z roweru przy przekraczaniu ul. 3 Maja. ZDP przewiduje instalację wzbudzanych świateł na przejściach dla pieszych przy obu szkołach.
18. Dlaczego ścieżka kończy się przy Starej Pętli w Truskawiu , a nie przy polanie u wrót KPN?
Droga rowerowa na odcinku stara pętla – polana KPN w Truskawiu nie została włączona do projekty ze względu na zbyt wąskie linie rozgraniczające ul. 3 Maja na tym odcinku, uniemożliwiające usytuowanie drogi rowerowej i chodnika przy stosunkowo małym natężeniem ruchu i wymogu zachowania trwałości realizacji wcześniejszego projektu przebudowy drogi na części tego odcinka ze strony powiatu. Alternatywna ścieżka rowerowa po ul. Północnej nie spełniałaby natomiast warunków dofinansowania w ramach ZIT, na podstawie którego obecnie prowadzone są prace budowlane.
19. Czy jak Powiat zacznie przebudowywać 3 Maja to będzie zrywał i przebudowywał ścieżkę?
Projekt przebudowy ul. 3 Maja, który planuje Powiat jest spójną kontynuacją projektu obecnie budowanych dróg rowerowych.
20. Dlaczego słupy energetyczne w Laskach są ponownie przestawiane. Było to robione 3-4 lata temu przez PGE?
Słupy energetyczne w Laskach były przesuwane kilka lat temu przez właściciela linii energetycznej, czyli PGE bez porozumienia z gminą. Należy jednak zaznaczyć, że w tym czasie gmina nie posiadała zarówno zatwierdzonego projektu budowy ścieżki rowerowej, ani tym bardziej projektu usunięcia kolizji słupów elektroenergetycznych z planowaną trasą przebiegu dróg rowerowych. Dodatkowo brana była pod uwagę opcja budowy ścieżki po stronie południowej drogi 3 Maja w Laskach.
21. Czy przy przystankach będą stojaki/wiaty dla rowerów?
Realizowany obecnie projekt budowy dróg rowerowych, przewiduje budowę jednego parkingu dla 20 rowerów ( z miejscem obsługi rowerzystów- MOR i zadaszeniem dla 10 rowerów) przy skrzyżowaniu ul. 3 Maja z ul. Estrady w Mościskach oraz stojaki dla rowerów przy następujących przystankach autobusowych:
- „Urząd Gminy”, stojak rowerowy 5szt. , MOR
- „Sierakowska”, stojak rowerowy 5szt.
- „Langiewicza” , stojak rowerowy 6szt.
22. Przy przecinaniu się dróg z drogami rowerowymi powstaje niebezpieczeństwo kolizji, w których poszkodowanymi będą gównie rowerzyści. Jak można tego uniknąć?
Uczestnicy ruchu drogowego powinni kierować się zasadą ograniczonego zaufania do zachowania się pozostałych uczestników ruchu, powinni bezwzględnie przestrzegać zasad ruchu wynikających z przepisów prawa drogowego oraz zastosowanych w gminie oznaczeń w ramach stałej organizacji ruchu opierającej się na znakach pionowych i poziomych. Apelujemy przede wszystkim do zdrowego rozsądku i unikania brawury. Dzieciom należy uświadamiać, że muszą zwalniać przy przejeżdżeniu przez poprzeczne drogi, a przy przejściach dla pieszych – nie będących elementami ścieżki rowerowej – zsiadać z roweru i przeprowadzać go po pasach na piechotę.
Autor: Dominika Glonek, Inspektor ds. Inwestycji
drukuj (Budowa ścieżki rowerowej w Gminie Izabelin w pytaniach i odpowiedziach)