Menu główne
Menu
Reklama
Treść
Ścieżki rowerowe w Gminie Izabelin, a dojazd do przedszkola i placówek handlowych w Laskach
Gmina Izabelin po kilku latach starań uzyskała dofinansowanie w ramach programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego w kwocie 4 199 99,32 zł do zadania „Budowy dróg rowerowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą w gminie Izabelin” i w końcówce 2017r przystąpiła do jego realizacji. W ramach tego zadania w bieżącym roku powstanie ponad 5,65 km dróg rowerowych w naszej gminie zlokalizowanych w ciągu drogi wojewódzkiej i powiatowej 3 Maja oraz powiatowej Sierakowskiej.
Projekt zadania był poddany konsultacjom społecznym w 2015 roku. W wyniku tych konsultacji do projektu wdrożono wnioski w zakresie:
- nawierzchni ścieżek rowerowych z masy bitumicznej. Jedynie w miejscach, gdzie trasa przebiega w miejscu infrastruktury technicznej, przewiduje się kostkę bezfazową, by zapewnić niskokosztowy dostęp do niej, bez konieczności niszczenia nawierzchni;
- umożliwienie wjazdu na trasę rowerową z ulic dochodzących do ul. 3 Maja od strony południowej: Łąkowej i Sarenki;
- zaprojektowania przejazdu na ulicy Sierakowskiej;
- korekty przebiegu przejazdu rowerowego przez ul. Pomidorową;
- rezygnacji z ciągu pieszo-rowerowego na rzecz jednokierunkowych pasów dla rowerów w pasie jezdni (w Laskach na fragmencie od ul. Partyzantów do ronda projektuje się 2 pasy jednokierunkowe wydzielone z jezdni);
- zapewnienia oznakowanego i oświetlonego przejazdu dla rowerów przez ul. 3 Maja na wysokości ul. Wojska Polskiego i Tetmajera.
Jednocześnie należy nadmienić, że pierwotnie był planowany przebieg trasy dla rowerów omijający centrum Izabelina i biegnący ulicami ul. Krasińskiego, ul. Rynkową i ul. Langiewicza. Dnia 06.05.2015r. wpłynęła petycja podpisana przez 512 osób, mieszkańców gminy Izabelin, aby ruch rowerowy poprowadzić ul. 3 Maja, gdyż jest to najbardziej wykorzystywana oś komunikacji. Gmina zgodziła się na taka zmianę przebiegu trasy rowerowej, gdyż natężenie ruchu na ul. Krasińskiego nie wymaga i nie uzasadnia budowy trasy rowerowej.
W związku z realizacją powyższego zadania, przeprojektowano na nowo zagospodarowanie pasa drogowego ul. 3 Maja i ul. Sierakowskiej, a co za tym idzie, wymagana była aktualizowana stałej organizacji ruchu. W ramach prowadzonej inwestycji ulegają zmianie lokalizacje niektórych przejść dla pieszych, zmieniane i dostawiane są nowe znaki drogowe informujące o przebiegu i zasadach poruszania się samodzielnymi ciągami pieszymi i rowerowymi oraz współdzielonymi ciągami pieszo-rowerowymi, przebudowywane są zjazdy do nieruchomości położonych wzdłuż prowadzonej inwestycji, zjazdy i wjazdy na ścieżkę rowerową, modyfikowane są miejsca parkingowe, usuwane są kolizje z infrastrukturą energetyczną i teletechniczną.
Projektant opracowując projekt budowlany dla ścieżek rowerowych dołożył starań by nie ingerować w działki prywatne i zmieścić całą inwestycję w terenie użytkowanym jako pas drogowy, gdyż nie chciał pozbawiać żadnego z naszych Mieszkańców części jego działki (pomimo, że były środki na wywłaszczanie w ramach pozyskanych na realizację zadania). Mając na uwadze ochronę konstytucyjnego prawa własności rozwiązanie takie zostało przyjęte. Z tym podejściem wiązały się pewne ograniczenia projektowe, które musiały bezwzględnie uzyskać akceptację zarządców poszczególnych kategorii dróg (ZDP w Ożarowie Mazowieckim, MZDW w Warszawie), organów zarządzających ruchem drogowym (ZDP w Ożarowie Mazowieckim i Urząd Marszałkowski w Warszawie) oraz opinię Komendy Powiatowej Policji w Starych Babicach.
Na części swej trasy ścieżka rowerowa została połączona w ciąg pieszo-rowerowy, konieczne jest przesunięcie przystanku „Sikorskiego” w Mościskach, czy ograniczenie liczby miejsc parkingowych przy sklepach „Łoś” w Izabelinie C, a także „Topaz” oraz restauracji „Kabak” w Laskach. Wbrew pogłoskom likwidacja zatoczki autobusowej przy ul. Pocztowej w Laskach nie była i nie jest przewidywana.
Mając powyższe założenia projektowe na uwadze podjęliśmy odpowiednie działania celem zapewnienia bezpiecznego dowozu dzieci do szkoły czy przedszkola w Laskach. Po długich negocjacjach z właścicielami dz. nr ew. 1760/14 w Laskach powstał parking na 16-18 miejsc parkingowych przy ul. ks. Wolffa oraz utwardziliśmy pobocze ul. Przedszkolnej tworząc dodatkowe 5-8 miejsc postojowych. Wspólnie z Gminą Stare Babice wykonaliśmy nowe połączenie drogowe ul. Łąkowej z ul. Klaudyńską, co w sposób istotny usprawniło komunikację w części wsi Laski położonej na południe od ul. 3 Maja. Rozważamy przekształcenie ul. Przedszkolnej w drogę jednokierunkową celem umożliwienia odbioru dzieci przez obsługę przedszkola wejściem bocznym od strony tej ulicy. Dodatkowo z Zarządem Dróg Powiatowych uzgodnione zostało wprowadzenie przy ulicy 3 Maja na terenie naszej gminy wzbudzanej sygnalizacji świetlnej i doświetlanie przejść dla pieszych w newralgicznych miejscach, co będzie systematycznie realizowane.
Podsumowując powyższe należy zauważyć, że w wyniku dotychczas podjętych działań stworzyliśmy w rejonie przedszkola w Laskach 21-26 miejsc postojowych przy likwidacji 8-10 miejsc w zatoczce przed lokalem „Kabak”. Jednocześnie pragniemy poinformować, że prowadzimy rozmowy z współwłaścicielami działek w Laskach po stronie północnej ul. 3 Maja celem utworzenia parkingu na dodatkowe kilkanaście samochodów. Mając na uwadze poranne i popołudniowe natężenie ruchu na ul. 3 Maja, zachęcamy wszystkich rodziców dzieci przedszkolnych do korzystania z parkingu przy ul. ks. Wolffa oraz dojazd do przedszkola alternatywnymi drogami. Zachęcamy do korzystania z ul. Słonecznej oraz ul. Cichowszczyzna, gdyż po połączeniu ul. Kaudyńskiej i ul. Łąkowej, osoby jadące w stronę Warszawy uzyskały bezpośredni wyjazd ul. Łąkową do ul. 3 Maja.
Po zakończeniu zadania połączenia ul. Klaudyńskiej i ul. Łąkowej teren za placykiem przedszkolnym zostanie uporządkowany i podjęte zostaną działania zmierzające do wygospodarowania dodatkowych miejsc parkingowych. Analizujemy również możliwości powiększenia i trwałego zagospodarowania parkingu przy ul. ks. Wolffa oraz pozostałego terenu dz. nr ew. 1760/14 w Laskach, celem wykorzystania na cele publiczne.
Apelujemy do rodziców dowożących dzieci do przedszkola w Laskach o nie parkowanie na podjazdach budynków prywatnych czy sklepów przy ul. 3 Maja, gdyż nie tylko utrudniają ich mieszkańcom czy klientom wjazd i wyjazd z posesji, ale także zmniejszają bezpieczeństwo ruchu w tym rejonie.
Informujemy także, iż zgodnie z prawem właściciel sklepu czy przedsiębiorstwa nie może oczekiwać i domagać się by Powiat lub województwo (czy gmina w przypadku dróg gminnych) zapewniały miejsca parkingowe dla jego klientów w pasie drogowym. Zgodnie z zapisami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego obowiązujących w rejonie budynku Przedszkola w Laskach, zabezpieczenie potrzeb parkingowych przez inwestorów i właścicieli posesji powinno być zapewnione na własnych działkach w ilości co najmniej 2-3 stanowisk postojowych na budynek mieszkalny lub obiekt usługowy. Odmienne stanowisko zarządcy dróg byłoby aprobatą zasady „prywatyzacji zysków i uspołecznienia kosztów prowadzenia biznesu”, która od czasu kryzysu niezbyt dobrze się wszystkim kojarzy. Niestety podjęte ostatnio działania przez właścicieli sklepu w Laskach pod pozorem działania w interesie mieszkańców mogą wpisywać się w realizację tej zasady.
O dalszych postępach w zakresie zwiększenia miejsc parkingowych dla rodziców dowożących dzieci do naszego gminnego przedszkola w Laskach i przyjętych rozwiązaniach poinformujemy w najbliższym czasie, jak tylko pojawią się konkretne ustalenia z toczących się negocjacji.
Witold Malarowski
Wójt gminy Izabelin
drukuj (Ścieżki rowerowe w Gminie Izabelin, a dojazd do przedszkola i placówek handlowych w Laskach)