Menu główne
Menu
Reklama
Treść
Problematyka transportu publicznego i cen biletów autobusowych w Gminie Izabelin
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty lokalnej, określonych w ramach ustawy z dnia 8 maca 1990r. o samorządzie gminnym, należy do zadań własnych gminy. Jednym z tych zadań jest realizacja lokalnego transportu publicznego. W przypadku Gminy Izabelin, usługi te realizowane są w oparciu o porozumienie międzygminne, zawarte pomiędzy Gminą Izabelin i Miastem Stołecznym Warszawa, w imieniu którego działa Zarząd Transportu Miejskiego – jako organizator usługi zbiorowego transportu publicznego. Gmina ponosi z tego tytułu opłaty na rzecz ZTM w wysokości rzędu 1,6 mln zł rocznie.
Zasadniczy problem przy organizacji zbiorowego transportu publicznego sprowadza się zasadniczo do zbilansowania z jednej strony zapotrzebowania ludności na usługi przewozowe, a z drugiej na możliwości ich sfinansowania przez poszczególne samorządy, przy jednoczesnym uwzględnieniu efektywnego wykorzystania taboru i dostępności usług przewozowych świadczonych przez poszczególnych przewoźników.
Współpraca Gminy Izabelin z Miastem Stołecznym Warszawa, trwa nieprzerwanie od 1995r. kiedy to doszło do wyodrębnienia się Gminy Izabelin z Gminy Stare Babice. W tym czasie dochodziło do szeregu zmian w komunikacji miejskiej, dotyczących w sposób pośredni i bezpośredni naszej gminy. Kolejne lata współpracy stawiały przed naszymi samorządami szereg wyzwań i dostosowania się do zmieniającej się sytuacji gospodarczej i społecznej, w tym do zmieniających się potrzeb oraz oczekiwań mieszkańców obu samorządów.
Mając na uwadze cele przyjęte w „Strategii rozwoju Gminy Izabelin na lata 2016-2030” (Strategia), „Programie Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Izabelin” (PGN), Strategii OMW oraz uwzględnienie w tych dokumentach szeregu elementów ekologicznych, w tym stopniowego wdrażania przedsięwzięć z szeroko rozumianej sfery gospodarki niskoemisyjnej, zwróciliśmy się do m. st. Warszawa z wnioskiem o stopniową wymianę i wprowadzenie na teren Gminy Izabelin taboru autobusowego wykorzystującego do napędu silniki elektryczne i hybrydowe lub też korzystających z innych przyjaznych środowisku źródeł energii. Gmina Izabelin przystąpiła także w 2017r. do ogólnokrajowego programu elektromobilności, co powinno umożliwić nam pozyskanie środków na budowę infrastruktury niezbędnej dla pojazdów elektrycznych, jak i nabycie takich pojazdów w niedalekiej przyszłości. Działania te mają także na celu wykorzystanie, ochronę i zachowanie dla przyszłych pokoleń, unikalnego w skali województwa potencjału środowiskowego naszej gminy, wynikającego z bezpośredniego otoczenia Kampinoskiego Parku Narodowego.
Kolejnym niezwykle ważnym elementem rozwoju transportu publicznego realizowanego przez ZTM pomiędzy Gminą Izabelin i Miastem Stołecznym Warszawa jest perspektywa włączenia całego obszaru Gminy Izabelin w I strefę biletową lub też modyfikacja i rozwój oferty „Warszawa +” w takim kierunku, aby zniwelować rażąco wysokie ceny biletów długookresowych obowiązujących na Strefę I + II oraz na samą Strefę II względem poziomu cen biletów dla Strefy I.
Zdaniem władz Gminy Izabelin nie było ekonomicznie i społecznie uzasadnione prawie 2-krotne zwiększanie opłaty za bilet miesięczny, gdy dojeżdża się o 1 czy kilka przystanków poza I strefę, co dotyczy mieszkańców sołectw tak na terenie naszej gminy, jak i innych gmin sąsiadujących bezpośrednio z Warszawą (np. Stare Babice czy Marki). Uważaliśmy, że jeżeli Strefa I obejmuje mniej więcej obszar o promieniu 10 km od Dworca Centralnego, to dla obszaru kolejnych 5 km cena biletu miesięcznego na strefy I + II nie powinna przekraczać ceny biletu w I strefie o więcej niż 50%, a cena biletu na jazdę wyłącznie w Strefie II nie powinna przekraczać ceny za jazdę autobusem w Strefie I. W wyniku wymiany pism i spotkań z władzami Warszawy przeprowadzonych w tej sprawie w latach 2016-2017 - przy poparciu kilku gmin podwarszawskich - Rada Miasta Warszawy wyraziła w czerwcu ub. roku zgodę na redukcję ceny biletów okresowych na strefy I+II do poziomu rzędu 160% ceny biletów w I strefie oraz – celem usprawnienia współpracy pomiędzy Warszawą i gminami podwarszawskimi w zakresie transportu publicznego - powołana została także Rada Warszawskiego Transportu Publicznego (Rada WTP), w składzie której mamy także naszego przedstawiciela w osobie Zastępcy Wójta Ryszarda Haczeka.
Dalsze działania w tym zakresie poza wymiernymi, finansowymi skutkami dla użytkowników transportu publicznego, będą miały również niemały wpływ na samo Miasto Stołeczne Warszawa. Sprowadzenie cen biletów długookresowych obowiązujących w Strefie I + II do poziomu równego lub bliskiego cenie biletów dla Strefy I wpłynie w sposób wymierny na:
- zwiększenie liczby pasażerów komunikacji zbiorowej i wpływów ZTM,
- rezygnację części Mieszkańców z indywidualnego transportu samochodowego
- zmniejszenie presji ruchu samochodowego na miejską infrastrukturę drogową (szersze drogi, dodatkowe miejsca parkingowe na Młocinach i w centrum miasta)
- skrócenie czasu podróży środkami komunikacji miejskiej czy indywidualnej
- zmniejszenie kosztów obsługi linii 708 (więcej pasażerów, krótszy czas przejazdu, większa prędkość przeciętna, lepsze wykorzystanie taboru autobusowego, gdyż więcej wozokilometrów będzie realizowanych przez poszczególne pojazdy)
- zmniejszenie wielkości emisji spalin samochodowych (mniej czasu spędzonego w korkach).
Wracając do podnoszonej wcześniej kwestii różnicy w cenach biletów długookresowych, nie można pominąć w tym miejscu obecnego poziomu cen wozokilometrów obowiązujących w aglomeracji warszawskiej oraz ogólnych kosztów usług transportu zbiorowego realizowanego przez ZTM w ujęciu „per capita”. Oba wymienione elementy odbiegają istotnie od średnich krajowych dla dużych aglomeracji miejskich na terenie kraju i nie zawsze dadzą się wytłumaczyć wyłącznie efektem skali, a tym samym powinny być ważną przesłanką do analizy i oceny gospodarki finansowej miasta w sferze realizacji usług transportu zbiorowego.
W odniesieniu do bieżących spraw związanych z rozwojem i usprawnieniem zbiorowego transportu publicznego i indywidulanego pomiędzy obszarem Gminy Izabelin i Miastem Stołecznym Warszawa, pragniemy poinformować, że jako Gmina staliśmy się posiadaczami działki znajdującej się po zachodniej stronie skrzyżowania ul. 3 Maja - stanowiącej główną arterię komunikacyjną gminy z ul. Estrady i ul. Arkuszową, położonymi na terenie dzielnicy Bielany, które to skrzyżowanie – w aktualnym układzie rozwiązań drogowych - stanowi znaczną barierę dla sprawnego przejazdu Mieszkańców naszej i sąsiednich gmin oraz Warszawiaków we wszystkich kierunkach (Izabelin, Łomianki, Warszawa, Stare Babice).
Priorytetowym zadaniem na najbliższe 2 lata jest dla nas modernizacja w/w skrzyżowania i usprawnienie ruchu w jego obrębie dla transportu indywidualnego, samochodów dostawczych i ciężarowych, ale przede wszystkim dla transportu autobusowego. Aktualnie jesteśmy w trakcie uzgadniania z Miastem Stołecznym optymalnego rozwiązania dla tego skrzyżowania. Pod uwagę brane są 3 rozwiązania: rondo turbinowe, poczwórny lewoskręt bądź podwójny lewoskręt. Warszawa obawia się jednak przesunięcia korka w rejon skrzyżowań Arkuszowej z Wólczyńską i Nocznickiego co wydłuża znacznie realizację tego zadania. Upłynnienie ruchu na skrzyżowaniu w ciągu ul. Arkuszowa i ul. 3 Maja oraz związane z tym skrócenie czasu dojazdu do węzła autobusowego przy stacji Metro Młociny wpłynie na zwiększenie liczby pasażerów z terenu Gminy Izabelin korzystających z komunikacji autobusowej, a tym samym na odciążenie parkingu „P&R Metro Młociny”.
Mam przyjemność poinformować, iż w dniu 28 marca 2018r. dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego i wiceprezydent m. st. Warszawy Pani Renata Kaznowska, przedstawili nową propozycję programu dopłat gmin do biletów w aglomeracji w strefie 1+2 w ramach już istniejącego programu Warszawa+, wyróżniając 3 progi dopłat do biletów. W zakresie biletu 30-dniowego na strefy 1+2 kosztującego normalnie 180zł dopłaty gminne – w zależności od progu – wynoszą 14zł, 30zł lub 60 zł, a koszt pasażera odpowiednio: 166 zł, 150 zł i 120 zł. Mając na uwadze, że bilet 30-dniowy w 1 strefie kosztuje 110 zł, różnica kosztu dla pasażera spada z obecnych 63,6% do jedynie …9%. Dopłaty przewidziane są także do biletów ulgowych w proporcjonalnej wysokości.
Aktualnie prowadzona jest analiza przedstawionej zmodyfikowanej formuły dopłat w programie „Warszawa +” . W dniu 24 kwietnia o godz. 19.00 w Sali Widowiskowej Centrum Kultury Izabelin odbędzie się otwarte posiedzenie Komisji gospodarczo-finansowej Rady Gminy Izabelin przedmiotem którego będzie kwestia zajęcia przez Gminę Izabelin stanowiska wobec przedłożonej przez ZTM zmodyfikowanej wersji programu Warszawa+ z 3 progami dopłat do biletów okresowych bądź o kontynuowaniu starań wejścia do I strefy. W spotkaniu oprócz radnych i władz gminy weźmie udział przedstawiciel Zarządu Transportu Miejskiego z Warszawy. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych tematem transportu zbiorowego i biletów Mieszkańców do wzięcia udziału w tym posiedzeniu.
Autor: Mateusz Milej, Zastępca Kierownika Wydziału Ochrony Środowiska
drukuj (Problematyka transportu publicznego i cen biletów autobusowych w Gminie Izabelin)