Menu główne
Menu
Reklama
Treść
Opieka nad dziećmi do lat 3 w Izabelinie – analiza i plany
W Polsce od grudnia 2015 roku nastąpiło szereg bardzo istotnych zmian prawno-organizacyjnych wywierających istotny wpływ na funkcjonowanie i zadania samorządów oraz koszty ich realizacji. Zmiany te szczególnie dotknęły obszaru edukacji przedszkolnej i szkolnej wywołując spore zamieszanie organizacyjne także w zakresie zapewnienia opieki nad dziećmi do lat 3. Niezbędna stała się konieczność oszacowania ich zakresu, skutków oraz wpływu na finanse gmin celem modyfikacji ich planów rozwojowych. Mając to na uwadze w roku 2016 i początkach 2017 w gminie Izabelin wykonana została stosowna analiza skutków tych zmian prawnych i zarekomendowano rozwiązanie problemów przezeń generowanych zarówno dla szkoły, przedszkoli, jak i w zakresie opieki nad dziećmi do lat 3.
Celem analizy skutków zmian regulacji ustawowych dla gminy Izabelin było znalezienie odpowiedzi na kilka zasadniczych pytań:
- jakie nastąpią przesunięcia wskutek zmiany obowiązku szkolnego z 6 na 7 lat w zakresie liczby potrzebnych miejsc w szkole podstawowej i przedszkolach?
- jakie skutki wywoła wprowadzenie 8-klasowej szkoły podstawowej i wygaszenie gimnazjum?
- jakie jest faktyczne zapotrzebowanie na liczbę miejsc w żłobkach, przedszkolach i szkole?
- jak będzie się kształtowało to zapotrzebowanie przez najbliższe 5 lat i 10 lat
- jaką liczbę i odsetek ogółu dzieci, które należy uwzględnić przy planowaniu potrzeb w zakresie edukacji i opieki stanowią w gminie Izabelin dzieci nie uwzględnione w rejestrze mieszkańców?
- jak zminimalizować liczbę dzieci „pozarejestrowych” i ich rodziców nie rozliczających podatku PIT, jako mieszkańcy naszej gminy?
- czy potrzebna jest budowa żłobka gminnego?
- czy potrzebna jest rozbudowa przedszkola?
- czy potrzebna jest rozbudowa szkoły?
- jeżeli potrzebna jest rozbudowa bazy oświatowej czy budowa żłobka, to czy i w jakim terminie gmina powinna i jest w stanie to wykonać?
- jakie jest najlepsze – pod względem społecznym i finansowym - rozwiązanie dla mieszkańców i gminy Izabelin dla zapewnienia dostatecznej liczby miejsc w zakresie opieki nad dziećmi do lat 3 i edukacji przedszkolnej oraz szkolnej?
Dla przybliżenia zagadnienia i problematyki opieki nad dziećmi do lat 3 warto przypomnieć, iż zgodnie z ustawą o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 z dnia 4 lutego 2011 roku opieka może być sprawowana do ukończenia roku szkolnego, w którym dziecko ukończy 3 rok życia i może ona przybrać postać:
- opieki w żłobku sprawowanej nad dziećmi w wieku od ukończenia 20 tygodnia życia;
- opieki w klubie dziecięcym sprawowanej nad dziećmi w wieku od ukończenia 1 roku życia;
- opieki sprawowanej przez dziennego opiekuna nad dziećmi w wieku od ukończenia 20 tygodnia życia;
- opieki sprawowanej przez nianię nad dziećmi w wieku od ukończenia 20 tygodnia życia.
Żłobki i kluby dziecięce mogą tworzyć i prowadzić – zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy - jednostki samorządu terytorialnego oraz instytucje publiczne, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. W żłobku i klubie dziecięcym zapewnia się opiekę nad dzieckiem w wymiarze do 10 godzin dziennie względem każdego dziecka.
Dziennym opiekunem – zgodnie z art. 36.1 ustawy – może być osoba fizyczna prowadząca działalność na własny rachunek, albo zatrudniana przez podmioty, o których mowa w art. 8 ust.1, na podstawie umowy o pracę albo umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.
Nianią może być osoba fizyczna sprawująca opiekę nad dziećmi na podstawie umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, zwanej dalej "umową uaktywniającą". Umowa uaktywniająca jest zawierana w formie pisemnej między nianią, a rodzicami albo rodzicem samotnie wychowującym dziecko.
W wyniku przeprowadzonych analiz stwierdzono silne uzależnienie potrzeb w zakresie opieki nad dziećmi do lat 3 od kosztu usług opiekuńczych (żłobek, klub dziecięcy, opiekun dzienny, niania) powodujące, że przy cenie 670 - 850 zł/miesiąc za miejsce w żłobku prywatnym liczba 31 miejsc na terenie gminy jest „teoretycznie” zbyt duża, gdyż 6 miejsc było wolnych. Użyte określenie „teoretycznie zbyt duża” wynikała z faktu, iż w tym samym czasie 11 dzieci w wieku 30-36 miesięcy korzystało z edukacji wczesnoprzedszkolnej w gminie i poza nią. Mając powyższe na uwadze oraz uwzględniając zaznaczający się już w rocznikach 0 – 3 lata niż demograficzny (80-90 dzieci w roczniku zamiast 110-130), a także większą o około 2000 osób ogólną liczbę mieszkańców gminy Izabelin niż zaewidencjonowaną w prowadzonym przez Referat Spraw Obywatelskich rejestrze mieszkańców (9879 osób zameldowanych na stałe, 301 – czasowo) stwierdzono, że dla zapewnienia należytej opieki nad dziećmi do lat 3 niezbędne będzie utworzenie gminnego oddziału żłobkowego lub klubu dziecięcego dla 14-15 dzieci przy Gminnym Przedszkolu w Laskach, Działanie to będzie możliwe tylko w sytuacji utworzenia w Szkole Podstawowej oddziału przedszkolnego dla 2 grup (do 25 przedszkolaków każda) w wieku 6 lat, jako tzw. zerówki oraz dobudowania auli w tymże przedszkolu, co zrealizowano już podczas wakacji w 2017 roku. W przypadku, gdyby zapotrzebowanie na opiekę w żłobku przekroczyło tę liczbę miejsc, zarekomendowano wzięcie pod rozwagę zwiększenie liczby miejsc dla dzieci w wieku do lat 3 do 30, przy preferencji dla dzieci z rodzin o niższych dochodach.
Za główne skutki zmian w systemie oświaty i w zakresie opieki nad dziećmi do lat 3 z jakimi przyjdzie się zmierzyć gminie Izabelin w najbliższych latach w gminie uznano:
- wzrost liczby dzieci w przedszkolach gminnych wskutek opóźnienia wieku obowiązku szkolnego o 1 rok (z 6 na 7 lat), przy jednoczesnym wprowadzeniu obowiązku zapewnienia w przedszkolach miejsc dla wszystkich wyrażających taką wolę 4-latków od roku 2016/17 i 3-latków, począwszy od roku 2017/18;
- objęcie dzieci sześcioletnich obowiązkowym rocznym wychowaniem przedszkolnym (klasa „0”) oraz zmiana podstawy programowej wychowania przedszkolnego poprzez dodanie obowiązku nauki czytania, pisania, a także umiejętności matematycznych niezbędnych do podjęcia nauki w szkole;
- brak możliwości kontynuacji oddziału wczesnoprzedszkolnego dla dzieci w wieku 30-36 miesięcy w przedszkolu od roku szkolnego 2016/2017 (duża liczebność dzieci starszych);
- zwiększenie zapotrzebowania na miejsca w żłobku, ze względu na brak oddziału wczesnoprzedszkolnego dla dzieci w wieku 30-36 miesięcy od roku 2016/2017 o 10-15 miejsc;
- wzrost zapotrzebowania na miejsca w żłobku i przedszkolach ze względu na otrzymanie przez słabsze ekonomicznie rodziny świadczenia rodzinnego w ramach programu 500+;
- konieczność uruchomienia 2 oddziałów „0” w szkole podstawowej dla 6-latków nie rozpoczynających edukacji szkolnej celem rozładowania; spodziewanego tłoku w przedszkolach gminnych w najbliższych 2 latach
- radykalne zmniejszenie liczby oddziałów w klasie 1 szkole podstawowej po reformach systemu oświaty ( zniesienie obowiązku edukacji od 6 roku życia i przywrócenia 8 letniej podstawówki).
Ponieważ wszelkie projekty inwestycyjne jednostek samorządu terytorialnego realizowane są w warunkach ograniczoności środków budżetowych i cechuje je wysoki poziom kapitałochłonności jak i długi okres realizacji, więc w zdecydowanej większości przypadków stanowią one znaczne obciążenie budżetu gmin, zarówno w części inwestycyjnej, jak i operacyjnej. Dlatego decyzja dotycząca rozpoczęcia realizacji każdego projektu musi być podjęta na podstawie wiarygodnych analiz, uwzględniających przede wszystkim celowość samego przedsięwzięcia, jak również jego efektywność np. finansową, techniczną czy przydatność społeczną. Analizy takie wykonuje się w ramach wstępnego studium wykonalności projektu (na potrzeby własne) lub studium wykonalności projektu (gdy niezbędne jest złożenie dokumentacji celem wzięcia udziału w konkursie na dofinansowania unijne lub pozyskania finansowania zewnętrznego w postaci kredytu, wzięcia pożyczki lub emisji obligacji).
W wyniku przeprowadzonego badania ankietowego obejmującego 40 rodzin w zakresie zapotrzebowania na żłobek ustalono:
- 6 dzieci spośród zbadanej grupy 40 dzieci korzysta ze żłobka co stanowi 15% grupy objętej badaniem, w tym dwoje korzysta ze żłobka poza gminą Izabelin;
- 2 dzieci spośród 40 korzysta z Klubu dziecięcego poza gminą Izabelin (5% grupy badanej);
- 1 dziecko w wieku poniżej 3 lat chodzi do przedszkola poza gminą (2,5%);
- 7 dzieci spośród 40 ma opiekunkę lub nianię (7,5%);
- 48,5% rodziców nie przewiduje korzystania z żadnych form zbiorowej opieki nad dziećmi do lat 3 (żłobek, przedszkole dla 2,5-latków, klub dziecięcy) ponieważ: preferuje bezpośrednią opiekę nad dziećmi, są zbyt wysokie opłaty za żłobek, klub dziecięcy czy opiekunkę/nianię bądź też ma wsparcie ze strony dziadków, skorzysta z nowej pomocy państwa w postaci świadczenia 500+ lub ma możliwość zapewnienia indywidualnej opieki przez nianię/opiekunkę;
- z różnych form opieki nad starszym rodzeństwem obecnych roczników 0-2 w okresie zanim ukończyły 3 rok życia korzystało 44% rodziców posiadających starsze dziecko.
Za główne powody dla których mieszkańcy Izabelina jako rodzice korzystają z różnych form opieki nad dziećmi do lat 3 zostały uznane:
- powrót rodzica do pracy / prowadzenia biznesu – 83,87%;
- brak pomocy w zakresie opieki ze strony dziadków – 48,39%;
- zbyt wysokie koszty opiekunki/niani – 25,81%.
Podstawowym rozwiązaniem z zakresu opieki nad dzieckiem do lat 3 dla mieszkańców gminy Izabelin był żłobek.
Średnio co 3 rodzic z gminy Izabelin planował, że dziecko w wieku 19-36 miesięcy będzie uczęszczało do żłobka. Dla dzieci z grupy wiekowej 13-18 miesięcy uważało tak 22,5% rodziców. Po ekstrapolacji wyników ankiety na populację 0-2 lata w 2016 roku oznaczało to zapotrzebowanie na 33-38 miejsc w żłobkach. Mając jednak na uwadze preferencje mieszkańców w zakresie korzystania z gminnych instytucji opieki oraz dodatkową grupę 10% dzieci nie będących zameldowanymi na terenie gminy Izabelin przyjęto, że zapewnienie 35-40 miejsc w żłobkach przy poziomie ceny rzędu 600 zł miesięcznie (2016 r) jest jednak niezbędne.
Za ideą powstania gminnego żłobka w gminie Izabelin opowiedziało się 91,43% ankietowanych spośród 35 rodziców posiadających przynajmniej 1 dziecko w wieku do lat 3, przy czym aż 94,29%. Większość mieszkańców wskazała, że interesuje ją żłobek w postaci wyodrębnionego skrzydła przedszkola ze żłobkiem lub grup żłobkowych czy wczesnoprzedszkolnych w przedszkolach gminnych (80%). Tylko 51% oczekiwałoby odrębnego budynku żłobka gminnego. Głównym powodem stosunkowo niskiego zainteresowania żłobkiem było oczekiwanie mieszkańców, że cena pobytu i opieki w żłobku gminnym nie będzie przekraczała 600 zł miesięcznie, poniżej której to kwoty miesięcznej swe oczekiwania zmieściło aż 89% ankietowanych, przy czym aż 18,5% ankietowych nie planowało przeznaczyć na żłobek kwoty większej niż 250 zł. (ci preferują edukację wczesnoprzedszkolną, gdzie opłata za „wsad do kotła” i 1 zł za dodatkową godzinę opieki spełniają to oczekiwanie). Jako miejsce ewentualnego żłobka mieszkańcy preferują Izabelin C (59%), co wynikało z opcji wykorzystania istniejącego budynku przedszkola lub inna lokalizację z dobrym dojazdem (38,24%).
Zbadano także zapotrzebowanie na klub dziecięcy (nowa forma opieki), które okazało się nikłe (7-8 miejsc), ale z pewnością będzie rosło w przypadku popularyzacji tej formy opieki zbiorowej nad dzieckiem. Temu służyła także zmiana prawa wydłużająca możliwość sprawowania opieki nad dzieckiem w tej formie z 5 h do 10 h dziennie. Zwłaszcza, gdyby celem rozwiązania problemu zbyt dużej liczby chętnych na miejsca w żłobku wprowadzić grupy Klubu dziecięcego przy przedszkolach. Cena za opiekę w klubie dziecięcym nie powinna przekroczyć kwoty 600 zł (91,7%), przy czym aż 41,7% rodziców nie planuje wydać kwoty przekraczającej 500 zł. Warto wziąć pod uwagę także fakt, że w grupie rodzin posiadających także starsze dzieci oprócz faktu, że co 5 dziecko (20%) korzystało przez jakikolwiek okres czasu ze żłobka, już 8% dzieci uczęszczało do klubu dziecięcego. Nową formą opieki był także opiekun dzienny, która jednak nie była wykorzystywana.
Na terenie gminy Izabelin w początkach 2017 roku w 2 prywatnych żłobkach mieliśmy 31 miejsc. W świetle danych i uzyskanych wyników z przedstawionego powyżej badania ankietowego uznano, iż budowa nowego budynku żłobka nie ma uzasadnienia tak demograficznego, lokalowego, jak i ekonomicznego. Na podjęcie takiej decyzji wpłynęło kilka kluczowych faktów:
- od 2013 roku ujawnił się gwałtownie niż demograficzny powodujący zmniejszenie zapotrzebowania na miejsca w przedszkolach i żłobkach w roku 2019/2020 o 1/3;
- zmiana obowiązku szkolnego z 6 lat na 7 lat zwiększyła liczbę dzieci w przedszkolach o 1 pełny rocznik, co skompensowało ¾ spadku liczebności poszczególnych roczników;
- w 2017 roku dobudowano w przedszkolu aulę, co umożliwiło zwiększenie liczby oddziałów w przedszkolu w Laskach z 6 do 8 (200 przedszkolaków);
- w 2017 roku wprowadzono w wyniku reformy oświaty 8 letnią szkołę podstawową i rozpoczęto wygaszanie gimnazjów;
- w rezultacie reformy systemu oświaty w szkole w roku 2019/2020 ubędzie 5 oddziałów, a w kolejnych 4 latach dalsze 6, co uwolni znaczną liczbę sal lekcyjnych, które będą mogły zostać wykorzystane na dodatkowe sale przedszkolne (zerówki) czy zajęcia dodatkowe;
- od 2018 roku rodzice dzieci do lat 3 mogą korzystać z bonu żłobkowego w kwocie 200 zł także w przypadku uczęszczania dziecka do żłobka w innych gminach;
- w roku 2019/2020 w przypadku uruchomienia w szkole 2 oddziałów przedszkolnych niewykorzystanych może być 25 miejsc w obu przedszkolach gminnych, przy jednoczesnym zmniejszeniu napełnienia przedszkoli z 8 do 7 oddziałów i 175 przedszkolaków w każdym;
- uwolniony 1 oddział przedszkolny o liczebności do 25 miejsc (dzięki demografii, reformie systemu oświaty i przeniesieniu 2 oddziałów przedszkolnych do szkoły) z powodzeniem można zamienić na klub dziecięcy czy żłobek przy Przedszkolu w Laskach, co powinno zaspokoić w 100% zapotrzebowanie na miejsca opieki nad dziećmi do lat 3 począwszy od roku 2019/2020.
Wykonane analizy zwróciły także uwagę na bardzo istotny problem w zakresie zapewnienia opieki nad dziećmi do lat 3, jak i edukacji w przedszkolu, czy szkole jaki generowany jest przez rodziny i dzieci niezameldowane na terenie naszej gminy. Efekt jest taki, że przed każdą rekrutacją 3-latków do przedszkola nagle w naszej gminie „rodzi się” kilkanaście dzieci od razu w wieku 3 lat. Niedoszacowanie liczby rzeczywistych mieszkańców zamieszkałych w gminie i nie figurujących w gminnym rejestrze mieszkańców (bez zameldowania) skutkuje istotnym problemem przy planowaniu liczby potrzebnych miejsc na każdym etapie opieki czy edukacji. Oszacowano, że średnio co 4 osoba mieszkająca na terenie gminy (i co 4 dziecko do lat 3) nie ma stałego bądź czasowego zameldowania w naszej gminie, a to oznacza, że faktyczna liczba mieszkańców naszej gminy przekracza już 12 000 osób. Skutkiem niedopełnienia obowiązku meldunkowego jest fakt, iż gmina Izabelin płaci od 8 lat corocznie o prawie 1 mln zł „Janosikowego” więcej niż powinna, w przypadku gdyby rejestr mieszkańców w Referacie Spraw Obywatelskich był kompletny. GUS zadeklarował przeprowadzenie pełnego spisu mieszkańców Polski w 2021 r. i dopiero wtedy poznamy faktyczną liczbę naszych mieszkańców i unikniemy płacenia zbędnych kwot Janosikowego za osoby niezameldowane w naszej gminie, które jednak chętnie korzystają z różnych usług komunalnych. Pamiętajmy, że każdy nowo zameldowany mieszkaniec zmniejsz obciążenie gminy o 670 zł, tym samym 2000 nowo zameldowanych osób może zredukować Janosikowe o 1 340 000 zł rocznie!
Przedstawione powyżej wyniki analizy wpłynęły na zawieszenie planu budowy nowego budynku żłobka i przyjęciu jako rozwiązania potrzeb w zakresie opieki nad dziećmi do lat 3 zadania dobudowania auli wielofunkcyjnej oraz utworzenia w przedszkolu w Laskach klubu dziecięcego lub żłobka dla 15-25 dzieci, co powinno być zrealizowane nie później niż przed rozpoczęciem roku szkolnego 2019/2020, ze względu na maksymalne obłożenie szkoły i przedszkoli w roku szkolnym 2018/2019 uniemożliwiające przeniesienie 2 oddziałów przedszkolnych do szkoły przy Wojska Polskiego.
W wyniku zakończenia prowadzenia działalności przez prywatny żłobek w Laskach co nastąpiło z końcem marca b.r. sytuacja uległa jednak istotnej zmianie. W gminie pozostał tylko 1 żłobek prywatny posiadający 15 miejsc. Dzieci z zamkniętego żłobka w Laskach w większości zostały ulokowane w Gminnym Przedszkolu w Laskach. Rozpoczęto poszukiwania inwestora prywatnego, który by kontynuował działalność w zwolnionych pomieszczeniach żłobka w Laskach. Warunki i analizy finansowe jak na razie zniechęcają potencjalnych chętnych do uruchomienia drugiego prywatnego żłobka w naszej gminie. Rozważana jest przez kilku rodziców forma opieki sprawowana przez opiekuna dziennego. Jeżeli znajdą się rodzice i opiekunowie spełniający kryteria ustawowe, którzy by chcieli wspólnie zatroszczyć się o opiekę nad dziećmi do lat 3 z pewnością uzyskają wsparcie ze strony Rady i Wójta. Problem z miejscami w żłobki i przedszkolach może wystąpić w roku szkolnym 2018/2019. W kolejnym roku szkolnym – czyli 2019/2020 - dzięki redukcji liczby uczniów w Szkole Podstawowej (wygaszenie gimnazjum) i zwolnieniu 5 oddziałów szkolnych plan zaprezentowany powyżej zostanie wdrożony w zakresie niezbędnym dla rozwiązania zapotrzebowania na miejsca w żłobkach i przedszkolach.
Pragnę zarazem zwrócić uwagę na podstawowe zasady sprawowania opieki nad dziećmi do lat 3 w formie opieki pełnionej przez opiekuna dziennego, które są uregulowane w Ustawie o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (art. 36 – 47).
Do zadań dziennego opiekuna należy w szczególności:
- zapewnienie dziecku opieki w warunkach bytowych zbliżonych do warunków domowych;
- zagwarantowanie dziecku właściwej opieki pielęgnacyjnej oraz edukacyjnej, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka;
- prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych, uwzględniających rozwój psychomotoryczny dziecka, właściwych do wieku dziecka
Dziennym opiekunem – zgodnie z art. 36.1 ustawy – może być osoba fizyczna prowadząca działalność na własny rachunek, albo zatrudniana przez podmioty, o których mowa w art. 8 ust.1, na podstawie umowy o pracę albo umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego stosuje się przepisy dotyczące zlecenia. Opieka w tej formie może być sprawowana nad dziećmi powyżej 20 tygodnia życia.
Dzienny opiekun sprawuje opiekę nad maksymalnie pięciorgiem dzieci, a w przypadku gdy w grupie znajduje się dziecko, które nie ukończyło pierwszego roku życia, jest niepełnosprawne lub wymaga szczególnej opieki, maksymalnie nad trojgiem dzieci. Dzienny opiekun może jednak - za zgodą wszystkich rodziców - sprawować opiekę nad maksymalnie ośmiorgiem dzieci, a w przypadku gdy w grupie znajduje się dziecko, które nie ukończyło pierwszego roku życia, jest niepełnosprawne lub wymaga szczególnej opieki, maksymalnie nad pięciorgiem dzieci - jeżeli co najmniej jedno z rodziców będzie sprawowało opiekę nad dziećmi razem z dziennym opiekunem. Dzienny opiekun może korzystać z pomocy wolontariuszy lub rodziców.
Dziennym opiekunem może być osoba, która:
- daje rękojmię należytego sprawowania opieki nad dziećmi;
- nie jest i nie była pozbawiona władzy rodzicielskiej oraz władza rodzicielska nie została jej zawieszona ani ograniczona;
- wypełnia obowiązek alimentacyjny, w przypadku gdy taki obowiązek został nałożony na podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd;
- nie figuruje w bazie danych Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym z dostępem ograniczonym lub nie została skazana prawomocnym wyrokiem za inne przestępstwo umyślne;
- posiada warunki lokalowe zapewniające bezpieczną opiekę nad dzieckiem;
- odbyła:
- 160-godzinne szkolenie albo
- 40-godzinne szkolenie uzupełniające, w tym z zakresu udzielania dziecku pierwszej pomocy, jeżeli posiada kwalifikacje, o których mowa w art. 16 ust. 1;
- odbyła nie wcześniej niż 2 lata przed rozpoczęciem pełnienia funkcji dziennego opiekuna szkolenie z udzielania dziecku pierwszej pomocy.
Dzienny opiekun przed rozpoczęciem pełnienia funkcji dziennego opiekuna przedstawia zaświadczenie o niekaralności wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed rozpoczęciem pełnienia funkcji dziennego opiekuna. Dzienny opiekun zobowiązany jest do odbycia co 2 lata szkolenia z udzielania dziecku pierwszej pomocy.
Umowa o świadczenie usług opiekuna dziennego powinna określać w szczególności (art. 36.3 ustawy):
- strony umowy;
- cel i przedmiot umowy;
- czas i miejsce sprawowania opieki;
- liczbę dzieci powierzonych opiece;
- obowiązki dziennego opiekuna;
- warunki czasowego niesprawowania opieki, w szczególności związanego z wypoczynkiem dziennego opiekuna;
- wysokość wynagrodzenia oraz sposób i termin jego wypłaty;
- czas, na jaki umowa została zawarta;
- warunki i sposób zmiany, a także rozwiązania umowy.
Pełnienie funkcji opiekuna dziennego wymaga zgłoszenia do prowadzonego przez wójta wykazu osób będących dziennymi opiekunami oraz podmiotów ich zatrudniających. Przed dokonaniem wpisu do wykazu wójt może przeprowadzić wizytację lokalu, w którym sprawowana będzie opieka przez dziennego opiekuna. W przypadku gdy lokal, w którym sprawowana będzie opieka przez dziennego opiekuna, nie spełnia warunku zapewnienia bezpiecznej opieki nad dzieckiem, wójt wzywa podmiot występujący o wpis do wykazu do usunięcia nieprawidłowości w wyznaczonym terminie.
Dzienny opiekun podlega obowiązkowi ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przy sprawowaniu opieki. W przypadku gdy dziennego opiekuna zatrudniają podmioty, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1, umowa, o której mowa w ust. 2, zawierana jest na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 i 2018).
Dzienny opiekun sprawuje opiekę nad dziećmi w lokalu, do którego posiada tytuł prawny. Podmiot zatrudniający dziennego opiekuna może udostępnić lub wyposażyć lokal w celu sprawowania opieki przez dziennego opiekuna. W jednym lokalu może być sprawowana opieka przez więcej niż jednego dziennego opiekuna, z tym że w jednym pomieszczeniu przeznaczonym na zbiorowy pobyt dzieci może być sprawowana opieka tylko przez jednego dziennego opiekuna.
Maksymalną wysokość wynagrodzenia dziennego opiekuna zatrudnianego przez jednostki samorządu terytorialnego oraz zasady jego ustalania określa, w drodze uchwały rada gminy. Rodzice są zobowiązani do ponoszenia opłat za pobyt oraz wyżywienie dzieci u dziennego opiekuna.
Wybór dziennego opiekuna do zatrudnienia przez jednostkę samorządu terytorialnego następuje w drodze otwartego konkursu ofert, przeprowadzanego w trybie określonym w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450).
Osoby zainteresowane utworzeniem żłobka lub podjęciem się roli opiekuna dziennego zapraszamy do kontaktu z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej lub Wydziałem Rozwoju Urzędu Gminy Izabelin.
Ryszard Haczek
Zastępca Wójta Gminy Izabelin
drukuj (Opieka nad dziećmi do lat 3 w Izabelinie – analiza i plany)