Menu główne
Menu
Reklama
Treść
Kiedy osoba przebywająca na terenie gminy Izabelin staje się mieszkańcem uprawnionym do głosowania?
W związku z wyborami, rekrutacją do szkoły, czy przedszkola pojawiają się w całym kraju problemy z określeniem, czy osoby przebywające na terenie gminy są uprawnionymi do uznania ich za mieszkańców, dopisania ich do stałej listy wyborców, bądź przyznania prawa ich dzieciom do skorzystania z usług gminnego przedszkola bądź szkoły.
W dniu 17 października 2018 r. zostałem poproszony w lokalnych mediach społecznościowych o wyjaśnienie sprawy rzekomej bezpodstawnej odmowy wpisania do stałego rejestru wyborców jednego z wnioskodawców. Mając na uwadze dobro ogólne postanowiłem wyjaśnić sprawę. Stwierdzam po zapoznaniu się i wyjaśnieniu sprawy, że informacje udzielone wnioskodawcy w Urzędzie Gminy Izabelin były zgodne z obowiązującymi przepisami, gdyż nie każda osoba przebywająca od czasu do czasu na terenie gminy spełnia wymogi prawa w zakresie uznania go za mieszkańca gminy, a także uznania samego faktu przebywania w jakimś miejscu na terenie gminy za stałe miejsce zamieszkania lub za miejsce czasowego pobytu w rozumieniu Kodeksu Wyborczego i innych przepisów prawa. Brak wypełnienia tych przesłanek jest krytyczny dla odmowy dopisania takich osób do stałego rejestru wyborców, co w tym konkretnym przypadku faktycznie nastąpiło. Dla decyzji o wpisaniu lub odmowie wpisania do stałego rejestru wyborców kluczowym elementem jest bowiem miejsce stałego zamieszkania, czyli miejsce gdzie jest skupione tzw. centrum aktywności życiowej danej osoby. Zgodnie z art. 25 k.c. miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa (corpus) z zamiarem stałego pobytu (animus)”, a zatem – zgodnie z zasadami wnioskowania - mieszkańcem gminy jest osoba fizyczna przebywająca na terytorium gminy i mająca zarazem zamiar stałego pobytu. Potwierdza to także orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego, który stwierdził, że stałego zamieszkania danej osoby w określonym miejscu nie ocenia się wyłącznie według jej zameldowania na pobyt stały, lecz na podstawie faktów świadczących o jej stałym przebywaniu w tej miejscowości (wyrok z 11.10.1991 r., SA/Lu 630/91, OwSS 1993/5, poz. 109; wyrok z 22.08.1996 r., SA/Gd 1956/95, OSP 1997/1, poz. 17). Za istotną przesłankę potwierdzającą skupienie aktywności życiowej w danej gminie powszechnie uznawane jest także roczne rozliczenie podatkowe osób fizycznych (PIT) w którym jako miejsce zamieszkania podany jest adres z terenu danej gminy.
Skomplikowaną problematykę właściwej interpretacji miejsca stałego zamieszkania i skutków braku legalnej definicji pojęcia MIESZKANIEC wraz z propozycjami rozwiązania problemu przedstawiłem w artykule w dwutygodniku samorządowym „Wspólnota” nr 1/2017 pod tytułem "Gmina jest wspólnotą mieszkańców. Czyli właściwie kogo?". Omówienie podstawowych problemów poruszonych w artykule można znaleźć pod linkiem: http://www.wspolnota.org.pl/aktualnosci/aktualnosc/jak-policzyc-mieszkancow-brak-definicji-wprowadza-chaos/
Ryszard Haczek, Zastępca Wójta Gminy Izabelin