Menu główne
Menu
Reklama
Treść
Obowiązek meldunkowy utrzymany bezterminowo !!!
Nowelizacja ustawy o ewidencji ludności, która będzie obowiązywać od 1 stycznia 2018 roku utrzymuje bezterminowo obowiązek meldunkowy pomimo wcześniejszych kampanii medialnych i planów jego likwidacji. Nowelizację uzasadniono faktem, że funkcjonowanie obowiązku meldunkowego pozwala administracji publicznej lepiej wypełniać swoje zadania i obowiązki względem obywateli (m.in. realizować potrzeby oświatowe i zdrowotne), a także istotnym znaczeniem z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju.
Ułatwieniem w realizacji obowiązku meldunkowego po 1 stycznia 2018r. będzie możliwość zameldowania się przez Internet za pośrednictwem platformy ePUAP i specjalnie utworzonej do tego celu e-usługi. Zameldowania będzie mogła dokonać każda osoba, która posiada profil zaufany ePUAP albo kwalifikowany podpis elektroniczny. Dzięki tej usłudze będzie można zameldować się o dowolnej godzinie, bez wizyty w urzędzie. Do chwili obecnej możliwość taka była przewidziana tylko do wymeldowania się z miejsca pobytu stałego lub czasowego.
Kolejnym ułatwieniem dla obywateli będzie wprowadzenie jednego formularza meldunkowego, który umożliwi jednoczesne zameldowanie się na pobyt stały
i wymeldowanie z pobytu czasowego lub zameldowanie się na pobyt czasowy i jednoczesne wymeldowanie z pobytu stałego.
Nowe rozwiązania w ustawie o ewidencji ludności sprawią, że obowiązek meldunkowy będzie łatwiejszy i mniej uciążliwy do spełnienia.
Przypominamy zarazem, że zgodnie z przepisami prawa obowiązkami każdego mieszkańca gminy są:
- w ciągu 30 dni od dnia zamieszkania na terenie gminy, zameldowanie się na pobyt stały lub czasowy w organie tej gminy, jako gminy właściwej dla miejsca położenia nieruchomości, w której zamieszkuje (art. 27 ust.1 w zw. z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2016 r., poz. 722, ze zm.);
- w ciągu 14 dni od dnia zamieszkania na terenie naszej gminy zgłoszenie się do właściwego rejestru usług komunalnych w zakresie odbioru odpadów (art. 6m ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z dnia 2016 r., poz. 250, ze zm.);
- rozliczenie roczne w zakresie podatku od osób fizycznych (PIT) w urzędzie skarbowym właściwym dla miejscowości, którą mieszkaniec podał jako swoje miejsce zamieszkania, czyli miejscowości, w której przebywa z zamiarem stałego pobytu, w dniu 31 grudnia roku podatkowego, za który dokonywane jest rozliczenie podatkowe (art. 17 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, ze zm.);
- w celu uzyskania czynnego prawa wyborczego w wyborach do rady gminy oraz na wójta niezbędne jest zarejestrowanie mieszkańca w rejestrze wyborczym właściwym dla miejsca zamieszkania zgodnie z art. 10 w zw. z art. 18 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2011 r., poz. 112,ze zm.).
Zgodnie z szacunkami Policji w gminie Izabelin mieszka około 2 000 osób nie zameldowanych, co powoduje, że nasza gmina niepotrzebnie płaci 1 340 000 zł na rzecz budżetu centralnego w postaci Janosikowego, gdyż każdy niezameldowany mieszkaniec zwiększa opłaty na rzecz Janosikowego o 670 zł w skali roku. Oczekujemy, że wprowadzone ułatwienia meldunkowe sprawią, że osoby, które dotychczas nie dopełniły obowiązku meldunkowego niezwłocznie dokonają zameldowania w Gminie Izabelin, co będzie korzystne zarówno dla nich (usługi komunalne, przedszkola, szkoła), dla naszego gminnego budżetu, jak i dla całej wspólnoty.
Ryszard Haczek
Zastępca Wójta Gminy Izabelin
- data: 2017-12-22